Contingut publicat al butlletí Switch número 8 al desembre de 2022.

Publicitat: les plataformes d’streaming volen ser televisions convencionals

El gràfic mostra una comparativa dels preus de les plataformes de TV de pagament que han incorporat publicitat. Les dades són dels Estats Units. Apple TV i Amazon Prime resisteixen.

A Espanya, Netflix ja ha posat en marxa l’oferta de subscripció amb publicitat (5,49 €). Atresmedia ha reaccionat amb ironia: una gran pancarta al centre de Madrid donava la benvinguda “als que deien que mai no farien publicitat”.

Tornar als vells costums
  • A França, Netflix Direct ofereix un canal lineal amb una programació on l’espectador ja no ha de triar continguts, com en un canal de tota la vida.
  • Quan s’inicia sessió i cal triar un perfil, Netflix dóna l’opció d’escollir un contingut aleatori amb l’opció de “Reproduir alguna cosa”, simulant l’experiència de la televisió tradicional.
  • Ara introdueix espots publicitaris de 20 segons i talls de 5 minuts per hora.
Només falten dos productes audiovisuals per convertir-se en una cadena de televisió a l’ús: oferir continguts informatius o d’entreteniment i retransmissions esportives en directe. De moment, Amazon ja ha irromput al futbol espanyol amb la compra de drets de la Lliga Smartbank (Segona Divisió). Ho explica Jorge Gallardo-Camacho a The Conversation.
Un avantatge competitiva: la personalizació de la publicitat

Netflix no fa servir la mateixa filosofia publicitària que les televisions tot i basar-se en el mateix producte: els anuncis. Ho comenta Elena Neira.

  • A l’AVOD (Advertising Video on Demand) de Netflix, l’eficàcia de la publicitat es basa en la segmentació, ja que es busca l’afinitat de la marca amb el contingut que s’està reproduint. Així, per exemple, mentre que a la televisió el mateix anunci es mostra a totes les persones que estan veient un espai en concret, en un model AVOD es poden mostrar anuncis diferents a persones que estiguin veient el mateix contingut.

  • El model AVOD, a més, té possibilitats en formats interactius i formes virtuals d’emplaçament publicitari.

Amb el mòbil a la mà

Nous serveis de guia, informació i interacció es despleguen a la xarxa per completar l’experiència televisiva. Més enllà dels serveis que ofereixen els mateixos canals o les plataformes, diverses webs o apps busquen ser útils a l’espectador. Xataka llista les 14 millors apps, segons el seu criteri, per veure la televisió amb el mòbil a la mà.

Les watch parties continuen a l’alça

Les watch parties, o trobades d’amics a distància per veure la tele i comentar una mateixa sèrie, pel·lícula o partit de futbol, es van popularitzar durant els confinaments, però continuen creixent.

Una dada: Més de la meitat (52 %) dels joves de 16 a 24 anys al Regne Unit van participar en alguna watch party l’any passat.

Han sorgit serveis especialitzats com watchparty.me o watch.party i plataformes com Netflix o Prime Video incorporan funcionalitats per facilitar-les. També Twitch les promou, i els televisors Sky Glass disposen d’una càmera per incorporar les imatges dels participants en les trobades.

També la BBC s’hi apunta. La diferència és que promou un projecte que protegeix les dades personals dels participants, cosa que no tots poden dir.