Pensar el futur de l’audiovisual: nous recursos per incorporar la prospectiva estratègica a les empreses

El Cluster Day, la trobada de clústers i empreses organitzada anualment per ACCIÓ, ha estat el punt de partida per donar a conèixer els resultats del projecte Foment de la prospectiva i els estudis de futur en les empreses audiovisuals. Impulsat pel Clúster Audiovisual de Catalunya i la Càtedra de Futurs de la Comunicació (UPF), i amb la col·laboració de Lavinia i Filmin, el projecte ha explorat com aquestes disciplines provinents de l’àmbit acadèmic poden convertir-se en una eina estratègica per les organitzacions.

Davant un auditori de més de 200 professionals de sectors molt diversos, els membres del consorci han compartit la seva experiència, les metodologies emprades i els aprenentatges obtinguts. Tot i que el projecte s’ha centrat en el sector audiovisual, les eines desenvolupades tenen un caràcter altament transferible i poden aplicar-se a altres àmbits empresarials, fomentant la innovació oberta i fins i tot la hibridació entre sectors.

Aprofitant aquest context, s’han fet públics una sèrie de recursos derivats del projecte, pensats per acostar la prospectiva al dia a dia de les empreses i facilitar-ne l’adopció.

 

Un handbook per pensar el futur

En aquest sentit, el principal resultat del projecte és el Handbook de prospectiva estratègica per a empreses audiovisuals, una guia pràctica per introduir el pensament de futur dins els processos de decisió. El document ofereix:

  • Conceptes clau per entendre què és la prospectiva.
  • Metodologies per imaginar escenaris i explorar futurs possibles.
  • Exemplificació de casos, eines i dinàmiques aplicables.
  • Recomanacions per començar a integrar aquest enfocament en el funcionament intern d’una empresa.

Descarrega el handbook aquí.

 

 

Quatre càpsules audiovisuals per divulgar la prospectiva

El handbook es complementa amb quatre càpsules audiovisuals, que introdueixen de manera sintètica i accessible els fonaments de la prospectiva: com s’aplica, quins beneficis aporta i per on començar. Cada vídeo aborda un aspecte d’interès.

 

1. Què són els estudis de futur i la prospectiva?

Per què necessitem pensar més enllà del curt termini i com pot la prospectiva ajudar les empreses a preparar-se per l’imprevist.

 

2. Gestionar la incertesa

Com identificar i treballar amb les incerteses crítiques que poden transformar un sector o un model de negoci.

 

3. Metodologies per explorar futurs possibles

De la Futures Wheel al Triangle de Futurs: eines per analitzar canvis, anticipar impactes i pensar en escenaris complexos.

 

4. Consells pràctics per començar

Petits passos per incorporar la prospectiva al dia a dia d’una empresa i construir una cultura de pensament a llarg termini.

 

Més sobre el projecte

El projecte Foment de la prospectiva i els estudis de futur en les empreses audiovisuals neix amb l’objectiu d’ajudar el sector a integrar la mirada de futur en els processos de decisió i en la planificació estratègica.

Durant més d’un any de treball, la iniciativa ha combinat recerca, aplicació i transferència de coneixement, connectant el món acadèmic i l’empresarial.

D’una banda, s’ha realitzat un benchmarking i entrevistes amb experts per identificar bones pràctiques i models de referència en l’àmbit europeu, establint una xarxa de col·laboració internacional.

De l’altra, s’han dut a terme entrevistes sectorials i proves pilot amb les Lavinia i Filmin, que han permès adaptar i validar metodologies prospectives al context català.

Com a resultat, s’han elaborat dos recursos més que recullen els resultats del projecte en aquests àmbits: