Contingut publicat al butlletí Switch número 24 al juliol de 2025.
L’esport, el terreny de joc de les tecnologies avançades
L’organització i la retransmissió dels grans esdeveniments esportius continuen sent el banc de proves preferit de les tecnologies més avançades d’IA, immersivitat i robòtica.
Wimbledon elimina els jutges de línia
El torneig de tenis de Wimbledon ha eliminat els jutges de línia, substituïts pel sistema automatitzat de visió per computador Live Electronic Line Calling, creat per Sony.
- La cosa no va acabar d’anar bé: en principi, els automatismes són més fiables. Una investigació del 2016 va concloure que els jutges humans fallen el 27% de les decisions. Però a Wimbledon, el nou sistema va fallar en tres situacions clau, sembla que també per errades humanes. Els jugadors no les tenen totes.
Altres novetats d’IA basades en les solucions d’IBM Watsonx han estat:
- Match Chat, un assistent conversacional que permet fer preguntes en llenguatge natural i rebre estadístiques a l’instant.
- Likelihood to Win, que mostra la probabilitat actualitzada de victòria per a cada jugador, calculada en temps real després de cada punt.
- Catch Me Up, que ofereix resums personalitzats a les prèvies o al postpartit, segons els interessos de l’usuari.
Alta immersivitat a Roland Garros
Al torneig de Roland Garros, el grup France Télévisions va presentar:
- Una transmissió estereoscòpica immersiva de 180º de partits en directe, amb qualitat 8K. Es va poder continuar amb les ulleres d’Apple Vision Pro.
- Proves amb la càmera immersiva Blackmagic Cine Ursa 16K (8K per ull), capaç de gravar a 90 fotogrames per segon.
- Una tecnologia d’SportAI que permet visualitzar instantàniament en 3D els moviments dels jugadors i l’anàlisi del seu rendiment.
El Mundial de Clubs en XR a Meta
Els usuaris amb visors de Meta subscrits a DAZN residents als EUA han pogut accedir a transmissions XR de partits del Mundial de Clubs. L’aplicació oferia vistes multiangle amb panells estadístics XR en temps real, repetició de jugades i moments destacats.
Robots per a l’NBA
L’NBA incorporarà quatre tipus de robots que permeten millorar l’entrenament i la recuperació dels jugadors.
- ABE (Automated Basketball Engine): un robot incansable per practicar els rebots i les passades.
- MIMIC (Motion & Intercept Modular-Interface Coordination): un assistent capaç de simular esquemes defensius i replicar escenaris de partits reals.
- KIT: un company artificial dissenyat per reforçar la moral i el benestar mental dels jugadors.
- BEBE (Bot-Enhanced Basics & Equipment): gestiona la logística de l’equip i adapta els programes de recuperació física.