Contingut publicat al butlletí Switch número 2 al desembre de 2021.

L’economia dels influencers, streamers, tiktokers… a la Semana del Talent Audiovisual

La Setmana del Talent Audiovisual 2021 va obrir amb una sessió dedicada a l’economia digital creativa, és a dir, el negoci creixent dels influencers, streamers, instagramers, creatius digitals, comunicadors de les xarxes….

Algunes pistes agafades al vol durant la sessió…

Sobre TikTok
  • TikTok marca el camí dels vídeos curts (durada ideal 20”). YouTube ja ha posat en marxa YouTube Shorts, Netflix potencia una secció de vídeos curts, Instagram també…
  • TikTok s’obre cada vegada més a continguts que van més enllà de l’entreteniment. Cuina i aprenentatge, les dues tendències creixents.
  • Vídeos a raig. Si a Instagram Kim Kardashian arriba a fer 600 post en un any, a TikTok, Victoria Paris en fa 22.000, uns 60 cada dia.
Sobre Twitch
  • El comentari de videojocs en directe és el contingut dominant però creix la categoria just chatting, és a dir, parlar de qualsevol cosa.
  • L’algoritme premia qui ofereix continguts constantment. És a dir, transmissions de 6 hores seguides o més
En mans de les plataformes
  • TikTok canvia els criteris del seu algoritme cada dos per tres. Es fa difícil seguir estratègies de contingut guanyadores i estables.
  • Els creadors de Twitch depenen dels criteris d’Amazon. Amb les multinacionals no hi ha interlocució. Imposen condicions i s’han d’acceptar o marxar.
La Corpo a Twitch

Crònica detallada de tots els passos que ha fet la CCMA en la seva incorporació a Twitch. Panorama Audiovisual.

Streamer, si descanses, l’algoritme et castiga

Els creadors de contingut s’uneixen per crear una ‘SGAE d’streamers’ que els defensi de les condicions laborals a què els sotmeten grans empreses com YouTube o Twitch.

Jornades maratonianes de directes de dilluns a diumenge, de deu hores al dia, per guanyar a finals d’any uns 25.000 euros. Aquest és el perfil del streamer mitjà, el majoritari, la crua realitat del nou treballador cultural que ha nascut amb les xarxes de YouTube o Twitch, on obté ingressos per publicitat o per subscriptors.

Però aquests ingressos tampoc no estan regulats ni negociats amb els treballadors: les plataformes com Google o Amazon acostumen a alterar les condicions de les tarifes de manera unilateral de la nit al dia. ElDiario.es.

Ibaiconomics

Hugo Sáez (Mind Tricks) fa un anàlisi del fenomen Ibai Llanos des del punt de vista del negoci. Ho fa en dues parts.

Reiventar l’entreteniment. Una història dels darrers 12 mesos.

Ibaiconomics. Com s’acongueix un negoci rendible.