Contingut publicat al butlletí Switch número 4 a l’abril de 2023.

L’àudio demana pas

En el món audiovisual, l’àudio sempre ha estat el germà petit, però els avenços tecnològics en aquest àmbit s’estan accelerant. Us presentem algunes dades i alguns exemples.

Un mercat en creixement

L’àudio és una de les formes de comunicació que creix més ràpid gràcies a l’expansió de les diverses formes d’àudio digital: streaming, podcast…Ho confirma un estudi de previsions de Activate Consulting i The Wall Street Journal.

També les tecnologies més avançades de creació de veu sintètica es disparen i podrien passar de 11.000 milions de dòlars el 2020 a més de 36.000 el 2026.

Les possibilitats publicitàries al Llibre Blanc de l’àudio digital.

Síntesi, clonació, traducció

Síntesi de veu: la distància de qualitat entre la veu sintètica i la veu humana s’escurça. La incorporació d’emocions en la parla és l’últim escull, però també una de les tendències dominants en l’aplicació d’intel·ligència artificial a la veu.

Clonació: En la mateixa línia, la clonació de veu és cada cop més precisa.

Fa uns mesos, Aflorithmic Labs va fer un pas endavant amb la clonació de la veu de Lola Flores per a l’anunci de Cruzcampo.

En la nova sèrie documental sobre Andy Warhol, estrenada el mes passat a Netflix, es pot escoltar Warhol llegint els seus diaris. La veu, però, no és la de l’artista, sinó producte de la intel·ligència artificial.

Traducció: Es treballa en les millores de la traducció en temps real en diversos idiomes com a eina útil en la comunicació interpersonal. Empreses com Wordly ja oferiexen traducció simultània per serveis de teleconferència com Zoom i altres.

Àudio immersiu

Fa anys que s’estan fent produccions amb àudio binaural que reprodueix la sensació 3D, però l’aposta per l’àudio immersiu segueix creixent.

En tota la seva línia de productes, Apple està implementant noves funcions d’àudio espacial, que creen un so multidimensional i envolvent. Els AirPods 3 i els MacBook ja van equipats amb aquest tipus de reproducció.

Dorna aposta per la immersivitat en les retransmissions de MotoGP. Aquesta temporada ja compta amb més de 200 fonts de so, que parteixen de 100 micròfons que es distribueixen per les pistes o incorporades a les motos. Objectiu: que l’espectador visqui la sensació d’estar present al circuit.

La carrera del podcast

L’escolta de podcasts ha crescut un 69% a Catalunya durant el darrer any, segons xifres de l’informe anual elaborat per l’Associació Catalana de Ràdio. Una tendència que es dona a tot el món.

Spotify vol substituir Apple com a principal plataforma global de podcasts. En els darrers dos anys ha gastat prop de 900 milions de dòlars en l’adquisició d’empreses de tecnologia i producció de podcasts i milions també en adquisició de drets i continguts de famosos com Kim Kardashian, Joe Rogan, Michelle Obama o Meghan Markle i el príncep Harry.

Per què?

El marge que dona la música és baix. Gairebé el 70% dels ingressos se’n van en retribuir els drets. El podcast deixa més marges.

El podcast permet disposar de continguts exclusius. En música, és molt difícil. Les mateixes cançons es reprodueixen a totes les plataformes. Tots aposten per contingut exclusiu. Apple Music està finançant sèries originals i Amazon ha anunciat la compra de Wondery, un important productor de podcasts.

Les audiències del podcast creixen arreu. El mercat publicitari hi aposta.

El poder persuassiu de la veu 

Els auriculars tenen un impacte molt poderós en les percepcions, judicis i comportaments dels oients, segons un estudi de la Universitat de Califòrnia. Els auriculars produeixen un fenomen anomenat “localització dins el cap”, que fa que els oients percebin els comunicadors com més propers, tant físicament com socialment i siguin més fàcils de persuadir. La investigació conclou que no és només què o a qui escolten les persones allò que influeix en els seus judicis, decisions i comportaments, sinó també com escolten els missatges.

Una cita: “Els clients tenen més temps per a les orelles que per als ulls”, Kintan Brahmbhatt, director de podcasts d’Amazon Music.