Contingut publicat al butlletí Switch número 25 a l’octubre de 2025.
Els grans de la tecnologia inverteixen en cinema
Entre els professionals audiovisuals nord-americans la controvèrsia sobre l’ús de la IA no afluixa. Mentrestant, la predisposició de les productores augmenta, esperonades per l’estímul i els diners de les grans tecnològiques.
- David Ellison, fill de Larry Ellison, l’amo d’Oracle i, des de fa unes setmanes, mà dreta de Donald Trump, es prepara per comprar la Warner. S’afegiria al control que ja té de la CBS, Nickelodeon i Paramount. El seu pare sembla que controlarà TikTok. Ted Gioia analitza l’envestida de les tecnològiques.
- A24, la gran productora nord-americana de cine independent autora de pel·lícules emblemàtiques com Moonlight, The Brutalist o Everything Everywhere All at Once, ha creat un laboratori per explorar l’ús de la IA. Embrancada en diverses produccions de més de 70 milions (fins ara no passaven de 10 milions), A24 ha ampliat capital i s’ha aliat amb Thrive Capital, un dels principals fons inversors d’OpenAI. Anàlisi a Xataka / Claquetaia.
- El Mago de OZ (1939) omple The Sphere, la descomunal pantalla esfèrica de Las Vegas. Un equip de Google ha col·laborat amb artistes de la Warner i de The Sphere per entrenar l’eina Veo amb petabytes de vídeo. Això els va permetre completar els detalls que faltaven. També van utilitzar la IA per expandir els vídeos i adaptar-los a la pantalla esfèrica. The Sphere està en converses amb Disney i la Warner per fer el mateix amb Star Wars i Harry Potter. TVBEurope.
- Els Magnífics Anderson és una pel·lícula d’Orson Welles del 1942 que la productora RKO va retallar en 45 minuts. El metratge eliminat es va perdre. Ara els nord-americans de Fable Showrunner el reconstruiran a partir de les notes de Welles i amb ajuda de la IA. Nofilmschool.
- Als EUA s’ha posat en marxa la producció de Critterz, un llargmetratge generat principalment amb IA, amb el suport d’OpenAI. Hi treballaran les productores Vertigo Films i Native Foreign, tindrà un pressupost de 30 milions de dòlars i calculen acabar-la en nou mesos.
- Disney ha posat en pausa alguns projectes basats en ús intensiu d’IA, com el remake de Moana en què s’utilitzava un doble digital de Dwayne Johnson, o el projecte Tron: Ares. A la major li preocupa la reacció dels professionals i del públic. Disney no passa per un bon moment i no està per experiments. Tribune.
+IA
- Tilly Norwood és una “actriu” generada amb IA per l’estudi londinenc Xicoia. Es promociona i busca feina com una actriu de debò. El sindicat SAG-AFTRA i unes quantes actrius reals han protestat. Vídeo / Més info.
- El director també pot ser una IA. The Sweet Idleness és un projecte de pel·lícula del productor Andrea Iervolino en la que no només els personatges, els escenaris i les seqüències es generen amb IA, també el director serà un agent automatitzat. Nofilmschool.
- Un estudi de la SGAE quantifica els efectes de la IA en la creació musical i altres àmbits culturals. Descarregar.
- Netflix i la IA. Per presentar un projecte a Netflix i fer servir la IA s’hauran de seguir algunes normes. Es necessitarà l’aprovació per escrit per a certs casos d’ús, especialment quan afectin la generació d’imatges finals incorporades a les produccions, la generació de dobles digitals o avatars que repliquin cares conegudes, quan s’utilitzin dades personals o elements en què la propietat intel·lectual sigui de tercers. Netflix.
- Inventari de casos pràctics d’ús de la IA als mitjans de comunicació. Patrícia Ventura, experta en ètica aplicada a la comunicació, manté actualitzat un inventari de casos reals de mitjans que fan servir la IA.