El Clúster, present en una edició històrica de l’ISE

Aquest divendres, la Fira ISE ha fet balanç d’aquesta última edició, la més exitosa dels seus 20 anys d’història: ha rebut la visita de 73.891 assistents procedents de 162 països, que representa un increment del 27% respecte als visitants de 2023. També ha sigut l’edició més gran a nivell d’expositors (1.408).

Des que el 2019 es va anunciar que la fira s’instal·laria a Catalunya, el Clúster Audiovisual ha actuat com connector entre la fira i la indústria catalana, creant contextos per afavorir la visibilitat de les empreses associades i la internacionalització del sector. Barcelona i Catalunya es posicionen internacionalment en l’àmbit de la tecnologia audiovisual gràcies a la incorporació de noves tecnologies en les solucions de les empreses catalanes.

Un any més, el Clúster ha actuat com a identificador de les tendències més innovadores i s’ha consolidat com a tal. Ha organitzat sis conferències en dos dels principals escenaris de la fira i un ventall d’activitats per a facilitar el flux de coneixement i contacte entre les empreses.

S’han organitzat dues conferències sobre producció virtual LED, on s’ha reflexionat de la mà d’experts pioners sobre els nous rols professionals en aquesta nova manera de produir i s’ha pogut conversar amb els principals platós virtuals en LED europeus representats per empreses com ARRI, Sony, APPIA i Pixomondo.

Destaca també la publicació de “AI behind the screen”, l’informe més complet realitzat fins ara sobre l’impacte de la intel·ligència artificial en la indústria audiovisual. Publicat pel Clúster Audiovisual de Catalunya i Collateral Bits en el marc del projecte de l’Observatori Switch. Es va presentar en una conferència dins la fira i va comptar amb una ponència sobre IA i feina al sector audiovisual.

Una de les altres conferències organitzades va tractar sobre el nou paradigma d’oci que estan iniciant les experiències immersives, i es va poder a escoltar a empreses expertes sòcies del Clúster: 3Cat, Fundació “La Caixa”, Univrse, Blanco y Negro Music i Layers of Reality. Per altra banda, es va poder conèixer les darreres innovacions tecnològiques darrere dels humans digitals amb empreses pioneres com Metropolitana, Union Avatars, Hyperreal i Futura Space. A la darrera sessió de la setmana es van presentar 4 projectes de creació pròpia procedents del Pitching Audiovisual de la Setmana del Talent 2023, organitzada anualment pel Clúster.

Finalment, es va comptar amb dues sessions organitzades a l’espai Àgora de l’estand que el Clúster ha compartit amb l’Ajuntament de Barcelona. Per una banda, es va organitzar una sessió de presentacions de tendències de les empreses del Clúster presents a la fira i per altra banda, un fòrum d’empreses de serveis, on es va fer una recollida de les principals novetats i tendències que s’han vist durant aquesta edició del congrés.

Una quarantena d’empreses associades al clúster van ser-hi presents tant en estands propis com en compartits amb d’altres empreses, com és el cas de l’espai Catalonia Pavilion de la Generalitat de Catalunya o l’estand de l’Ajuntament de Barcelona. Algunes d’elles també van presentar instal·lacions exclusives pròpies i d’altres van participar com a ponents en xerrades o en altres espais de l’extensa programació de la fira. Segons la generalitat, la quarentena d’empreses catalanes que han participat en el seu estand esperen generar 3 milions d’euros de negoci.