Celebrem la primera edició del Financial Day de l’Audiovisual

El passat dimarts 29 d’octubre, el Clúster Audiovisual de Catalunya va celebrar la primera edició del Financial Day de l’Audiovisual, organitzat amb la col·laboració de l’Spain Audiovisual Hub.

Sent un èxit de convocatòria, va ser una jornada mai vista amb les institucions més importants de l’Estat Espanyol que ofereixen finançament i ajuts a tota la cadena de valor de l’audiovisual. El sector té ara tot el ventall de possibilitats de finançament per a les empreses i projectes audiovisuals.


Aquí hi podeu trobar un resum de les presentacions de cada institució:


Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC)
. Amb Francisco Vargas, Director de l’Àrea Audiovisual.

L’ICEC s’estructura en diverses àrees sectorials, entre les quals s’inclou el sector audiovisual. Del pressupost total de l’ICEC (que assoleix els 120 milions d’euros enguany), el 80% es destina a línies de subvencions, havent incrementat la partida dedicada a l’audiovisual àmpliament en els darrers 10 anys i consolidant aquest sector com estratègic. Les línies concretes es recolzen sobre els objectius de la llei de l’audiovisual, incidint en tota la cadena de valor. En aquest sentit, destaquen les línies d’ajut per al desenvolupament, ja que es una fase imprescindible per l’èxit de les obres audiovisuals, als quals es sumen les subvencions per a producció; promoció, publicitat i distribució (incloent festivals); i exhibició.


Instituto de la Cinematografía y las Artes Visuales (ICAA)
. Amb Fernando Bigeriego, Subdirector General de Foment de la Indústria Cinematogràfica Audiovisual.

L’ICAA és un organisme adscrit al Ministeri de Cultura que planifica les polítiques de suport al sector cinematogràfic i a la producció audiovisual. Tracten dos temes principals: les ajudes a la producció i el seu rol en els incentius fiscals.

Pel que fa a les ajudes, l’ICAA ofereix quatre tipus d’ajudes a la producció, dues destinades a llargmetratges i dues a curtmetratges. Entre aquestes, destaquen les ajudes generals per a llargmetratges, que es concedeixen en fase de projecte i es basen en criteris objectius amb puntuacions específiques en funció de la trajectòria del director, la solvència de la productora i la viabilitat econòmica.

Les ajudes selectives estan dirigides exclusivament a productores independents amb projectes que presenten un valor cinematogràfic o cultural especial, documentals i obres experimentals. Aquí, la valoració depèn tant de criteris objectius com d’una comissió d’experts del sector. Les ajudes també contemplen la perspectiva de gènere i reserves específiques per a projectes de directores, animació i altres gèneres.

Pel que fa als incentius fiscals, l’ICAA no els gestiona directament, emet dos certificats essencials per al procés: el Certificat de Nacionalitat i el Certificat de Culturalitat, que són requerits per aplicar les deduccions de l’Impost de Societats en produccions nacionals i en produccions estrangeres realitzades a Espanya. Els requisits d’aquests certificats es basen en la Llei del Cinema i inclouen aspectes com la nacionalitat d’autors i tècnics, l’idioma, i referències culturals.


ACCIÓ – Agència per a la competitivitat de l’empresa
. Amb Anna Monjo, líder d’equip del programa Catalunya Clústers.

ACCIÓ, depenent de la Direcció General d’Indústria, ofereix serveis i subvencions per donar suport al creixement de les empreses. El seu enfocament es divideix en tres blocs principals: estratègia empresarial, innovació i transformació tecnològica, i negoci internacional.

En l’àmbit de l’estratègia  empresarial, destaca el programa Catalunya Clusters, del qual forma part el Clúster Audiovisual de Catalunya, amb l’objectiu de generar entorns de col·laboració entre empreses en els respectius sectors. Això inclou línies de subvenció per a projectes col·laboratius com a via per millorar la competitivitat de les empreses.

En el bloc d’innovació  i transformació tecnològica, es va presentar l’Open Innovation Challenge, que busca connectar empreses del sector amb solucions tecnològiques a través de la identificació de reptes específics. Acció també ofereix ajudes per a projectes d’investigació i desenvolupament (R+D).

Finalment, en l’àmbit de negoci  internacional, ACCIÓ ajuda les empreses a obrir filials a l’estranger i diversificar mercats, recolzant-se en les seves oficines exteriors per oferir assessorament i resoldre barreres a la internacionalització.


Direcció General d’Innovació i Cultural Digital
. Amb Dani Gimeno, Subdirector general.

La Direcció General d’Innovació i Cultura Digital forma part de l’ICEC i té l’encàrrec d’introduir la innovació en totes les verticals de la cultura i d’impulsar projectes de cultura digital. La Direcció va presentar la línia de suport a projectes i  espais culturals immersius, dirigida a iniciatives culturals o espais que facin servir les tecnologies com la realitat virtual, augmentada o mixta, el mapatge, el metavers o les projeccions 360º. Es preveu que la subvenció pugui cobrir fins al 80% del pressupost dels projectes, amb un màxim de 100.000 euros per proposta. Amb aquesta iniciativa, la Direcció General de Cultura Digital busca no només impulsar el sector audiovisual, sinó també expandir l’ús de tecnologies innovadores en el món de la cultura.


Institut Català de Finances (ICF)
.  Amb Lourdes Ridameya, Cap de Promoció Direcció Desenvolupament de Negoci.

l’Institut Català de Finances (ICF) va destacar el paper del banc com a impulsor de projectes transformadors a Catalunya a través de préstecs en condicions favorables. Va subratllar la importància de la digitalització, la innovació i la sostenibilitat com a eixos fonamentals del finançament, especialment en moments en què la banca privada pot no estar disponible o com a complement a aquesta.

L’ICF ofereix una línia  específica per al sector audiovisual, que permet finançar una amplia gamma d’activitats, des de la producció fins a la distribució o exhibició, amb imports que poden arribar fins a 7,5 milions d’euros.


Europa Creativa Media
. Amb Àlex Navarro, Coordinador.

Europa Creativa és el programa de la Unió Europea dedicat a impulsar el sector cultural i creatiu, incloent-hi l’audiovisual. El programa, que compta amb un pressupost de 2.440 milions d’euros per al període 2021-2027, busca promoure la diversitat, la cooperació internacional, i la sostenibilitat.

Europa Creativa es divideix en tres “strands”, cultura, media, i intersectorial, sent les dues últimes les que ofereixen oportunitats per empreses audiovisuals. A MEDIA es destina el 58% de pressupost del programa, amb 13 línies de subvencions en els eixos de: contingut, empresa i audiència.

L’intersectorial, per la seva banda, també pot ser interessant per projectes audiovisuals que explorin les sinergies amb altres indústries creatives i el desenvolupament d’eines digitals o innovadores per altres indústries creatives.


Centro para el Desarrollo Tecnológico y la Innovación (CDTI)
. Amb Emilio Iglesias, Cap de l’Àrea del Departament de Promoció Institucional i Cooperació Territorial.

El CDTI és una entitat pública pertanyent al Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades per al finançament d’empreses tecnològiques. EL CDTI compta amb línies de finançament per empreses en diferents fases, des de start-ups fins a organitzacions en expansió.

Per al primer dels casos, destaquen les subvencions Neotec, una convocatòria que ofereix finançament a start-ups amb base tecnològica per donar suport al seu creixement inicial. Per a empreses en fase d’escalat, el CDTI ofereix ajuts parcialment  reemborsables per a activitats d’I+D (amb nivell de maduresa tecnològica entre 2 i 6) i per a activitats d’innovació (més properes a mercat). Els projectes d’I+D, a més, inclouen dues modalitats: individuals o en consorci d’empreses.

Per últim, també destaca el programa Innvierte, que atrau capital privat per impulsar projectes d’alt potencial.


Empresa Nacional de Innovación (ENISA)
. Amb Antoni Rondan Justribó, Àrea de Comunicació.

Enisa, empresa pública dependent del Ministeri d’Indústria i Turisme, és la institució pública de referència en l’àmbit de l’emprenedoria. És coneguda per oferir préstecs  participatius entre 25.000€ i 1,5M d’€, una opció que es caracteritza per la seva flexibilitat i per no exigir avals. A més, els préstecs ofereixen avantatges com el manteniment del control empresarial per part dels fundadors, amb venciments a llarg termini de fins a nou anys i carència de fins a set anys, especialment beneficiosos per sectors innovadors com l’audiovisual.

Les línies de  finançament d’Enisa inclouen la d’Indústries Culturals i Creatives, adreçada a projectes culturals i d’innovació tecnològica. Altres línies d’interès són Emprenedores Digitals, per empreses liderades per dones, i Creixement, orientada a consolidar projectes en fases avançades.

Enisa també col·labora amb la Llei de Startups, certificant noves empreses per accedir a avantatges fiscals, com la reducció de l’impost de societats.


Compañía de Gestión Integral de Crédito Comercial (CESCE)
. Amb Elena Domeque, analista.

CESCE és una societat mercantil estatal que actua com a suport públic per a les empreses espanyoles, facilitant la seva internacionalització a través de pòlisses d’assegurança de crèdit.

Entre els productes per la internacionalització, CESCE té dues modalitats de cobertura: el crèdit circulant i el crèdit subministrador. El crèdit subministrador permet a les empreses espanyoles que negocien contractes internacionals aplaçar pagaments, reduint així el risc associat a les transaccions. Aquesta cobertura facilita l’accés a finançament, ja que els bancs poden descomptar els drets de cobrament. D’altra banda, el crèdit circulant ofereix cobertura als préstecs sol·licitats per a la signatura de contractes internacionals, ajudant les empreses a obtenir finançament per a projectes en l’estranger.


Instituto de Crédito Oficial (ICO)
. Amb Juana Moreno Caballero, Gestora de Finançament Audiovisual.

Com a Banc Públic Espanyol, l’ICO facilita finançament tant a través de línies de mediació amb entitats financeres com directes a les empreses i els seus projectes. Amb un enfocament en la digitalització i la sostenibilitat, ha creat una direcció general específica per a les PYMEs.

ICO va destacar la seva col·laboració amb RTVE, oferint fins a 100 milions d’euros per la producció d’obres audiovisuals i finançant fins el 100% dels drets del contracte. ICO també va subratllar la seva flexibilitat i capacitat de col·laborar amb altres entitats per tal de finançar altres projectes audiovisuals a través del “Programa para el audiovisual y las industrias  culturales con aval de CREA”.


ICEX España Exportación e Inversiones
. Amb Patricia Jiménez, Directora territorial adjunta; i Teresa Martín Ezama, Cap del Departament Audiovisual.

ICEX és una institució pública adscrita a la Secretaria d’Estat de Comerç, que té com a missió la promoció de la internacionalització de les empreses espanyoles. Amb una xarxa de més de 600 professionals i 104 oficines a tot el món, ICEX acompanya les empreses en tots els processos de la seva internacionalització, oferint suport per a la seva competitivitat, així com línies d’assessorament i formació. Ha destacat la importància de la col·laboració amb altres institucions per millorar l’abast dels serveis que proporcionen i ha explicat algunes de les eines disponibles per a les empreses, com la participació en fires internacionals i serveis d’assessorament financer.

Tenen un enfoc per a l’atracció d’inversions al sector audiovisual, treballen estretament amb “Invest in Spain” sota la marca Shooting Spain, facilitant el rodatge a Espanya per atraure produccions estrangeres.

Els seus objectius principals son donar visibilitat del sector espanyol en mercats internacionals, fomentar el networking i donar suport al finançament de projectes, amb especial atenció a la coproducció internacional.

Menciona la creació de l’Audiovisual Bureau, una finestra única en col·laboració amb el Ministeri de Transformació Digital, destinada a resoldre dubtes i facilitar processos per a empreses audiovisuals que busquen invertir o col·laborar a Espanya.


Sociedad Española para la Transformación Tecnológica (SETT)
. Amb Martín Rivas Antón, INECO-SETT.

La Societat Espanyola per a la Transformació Tecnològica (SETT) és una entitat pública de recent creació, la missió de la qual és fomentar la col·laboració entre el sector públic i privat en àmbits d’inversió estratègica. Amb especial atenció al sector audiovisual, el SETT destinarà a aquest sector 1.700 milions per finançar projectes, empreses i iniciatives innovadores.

La SETT articula la seva inversió en el sector a través de dues grans línies: en primer lloc, mitjançant la inversió en fons de capital risc privats, que redirigeixen aquests recursos cap a empreses audiovisuals; en segon lloc, a través d’inversió directa en projectes i empreses, sempre acompanyant la inversió d’agents privats, en una proporció que no superi el 49% d’aportació pública en cada iniciativa.

A diferència d’altres entitats, la SETT opera amb un model de “finestreta oberta”, que permet a empreses i fons privats presentar les seves propostes en qualsevol moment.


Triodos Bank
. Amb María Coronado, Directora de Cultura de Triodos Bank.

Triodos Bank és un banc d’àmbit europeu amb un model de negoci basat en la banca ètica, finançant els sectors del medi ambient, social i cultural. En el marc de la seva activitat cultural, Triodos Bank se centra especialment en l’audiovisual, finançant productors, distribuïdors, exhibidors i serveis a la producció.

Triodos Bank ofereix solucions personalitzades adaptades a les necessitats de cada producció. El banc s’especialitza en finançar tota la cadena de valor de la producció, amb productes com els préstecs a venciment que permeten als productors cobrir les seves despeses abans d’obtenir els ingressos dels contractes amb plataformes.

Triodos destaca per la seva especialització i capacitat de donar resposta a projectes de diverses magnituds a través de diferents canals. A més, estan entrant en projectes de co-finançament europeu a través de les seves sucursals.


Film Financing Market
. Amb Jordi Mendieta, Co-fundador.

El Film Financing Market és un projecte que busca connectar productors de cinema amb inversors privats. Nascut fa un parell d’anys i amb la seva última edició a Sitges, aquest esdeveniment facilita l’accés a finançament per a projectes que ja compten amb una part del seu pressupost assegurat. Aquest mercat va néixer de la necessitat d’adaptar el model anglosaxó al context espanyol, en un sector audiovisual que ha anat guanyant maduresa però que encara enfronta desconfiança per part dels inversors.

La iniciativa ha anat creixent gràcies a la col·laboració amb diverses institucions i entitats financeres amb accés als inversors. En les seves primeres edicions, han seleccionat fins a 33 projectes, un 55% dels quals ha arribat a capitalitzar sota diverses fórmules d’inversió.


Institut Europeu d’Innovació i Tecnologia – Culture & Creativity (EIT)
. Amb Àurea Rodríguez, Directora EIT Culture & Creativity CoLocation SouthWest.

L’EIT és una agència que ha format partenariats públics i privats en àrees diverses de l’economia a nivell europeu, incloent el sector cultural. La EIT Culture & Creativity cobreix cinc àmbits: la moda; el tèxtil; el patrimoni cultural; audiovisual; gaming; arquitectura i disseny. Inverteixen en projectes amb fons públics i co-inverteixen amb fons privats a escala europea, a través de programes i línies de finançament en educació, innovació i creació d’empreses. El concepte regeix la EIT és el de inversió, atès que requereix algun tipus de retorn.