La indústria audiovisual catalana viatja al Regne Unit per enfortir l’estratègia internacional del sector

El Clúster Audiovisual de Catalunya i ACCIÓ, amb el suport de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), ha iniciat una missió institucional i empresarial al Regne Unit, amb l’objectiu de reforçar el posicionament internacional del sector audiovisual català i impulsar connexions estratègiques amb agents clau de la indústria britànica.

Del 26 al 30 de maig, una delegació formada per 25 representants d’empreses i institucions catalanes viatgen a Londres i Manchester per conèixer de primera mà ecosistemes tecnològics de referència, explorar col·laboracions i posicionar Catalunya com a hub d’innovació i producció audiovisual al sud d’Europa.

La delegació catalana es troba visitant hubs tecnològics i estudis punters com el MediaCityUK, BBC Studios, el centre tecnològic Digital Catapult o el Royal College of Art.

Entre els assistents hi ha 18 empreses catalanes i representants d’ACCIÓ, així com el director del Catalunya Media City, Marc López, el director de l’ICEC, Edgar Garcia, el president del Clúster Audiovisual, Miquel Rutllant, i el Clúster Manager del Clúster Audiovisual de Catalunya, Eduard Gil.

 

Lightroom, Digital Catapult i Outernet: estudis i tecnologies immersives punteres

Durant el primer dia de missió, han pogut gaudir de Lightroom, el centre d’art i experiències immersives de Londres, on han vist l’espectacle The Moonwalkers narrat per Tom Hanks. També han pogut fer una visita a 59 Studio, un dels partners de Lightroom, dissenyadors d’aquest espectacle i creadors de projectes multidisciplinars on destaquen òperes, concerts i passarel·les de VOGUE.

La segona parada del dia ha estat a Digital Catapult, el centre d’innovació tecnològica que ha desenvolupat l’Advanced Media Production Network, la primera xarxa d’estudis de producció del Regne Unit. Aquesta xarxa, formada pels estudis de PROTO a Gateshead i Dock Street Studios a Londres, està a l’avantguarda de la innovació al Regne Unit i liderarà el camí en com les tecnologies convergents i els entorns virtuals transformen la producció de mitjans, creant nous fluxos de treball i eines de producció. La delegació catalana ha pogut visitar els Dock Street studios on els han fet una demostració de dos estudis de cas: l’Advanced Media Production Studios, un plató capdavanter dedicat a la recerca i la innovació; i la demostració del metahumà intercatiu creat amb IA generativa.

Per acabar la jornada, han fet una ruta per Outernet, l’espai immersiu obert al públic que es troba a Tottenham, Londres. És un complex pensat com a atracció cultural basat en l’entreteniment immersiu, on s’hi ofereixen continguts gratuïts com concerts o peces artístiques.

Royal College of Art, BBC Studios i Digital Creative Network: talent digital, infraestructures innovadores i una xarxa audiovisual forta

La segona jornada de viatge ha iniciat en una visita al Royal College of Art, una universitat pública d’investigació especialitzada en art i disseny. Allà els hi han explicat el programa formatiu del Màster en Direcció Digital, centrat en l’experimentació de les noves narratives del cinema, les tecnologies immersives, l’art digital, els videojocs, les instal·lacions o el so. La universitat disposa d’espais immersius i de laboratoris de XR, que el grup ha pogut visitar i provar.

La següent visita del dia ha estat a BBC Studios, l’empresa audiovisual global que neix de la BBC. Allà han pogut gaudir d’una ruta privada pels platós de rodatge, on han pogut estar en contacte amb les tecnologies audiovisuals i de realització que hi utilitzen. I posteriorment els hi han presentat el BBC Research & Development, el departament d’investigació tècnica de la BBC, centrat en la recerca d’innovacions tecnològiques per a l’audiovisual.

Finalment, la delegació catalana s’ha reunit amb la Digital Creative Network (DCN), una xarxa que s’inicia el 2021 amb l’objectiu de fomentar i enfortir les relacions entre grans organitzacions, startups i el món acadèmic de Londres. La seva missió és promoure la col·laboració i accelerar la innovació entre els sectors creatius i tecnològics, i donar suport a l’ecosistema creatiu digital.

Aquesta trobada ha tingut lloc a White City, on s’ha realitzat un acte de networking on ha donat

la benvinguda Francesc Claret, Delegat del Govern de la Generalitat. La indústria catalana s’ha presentat de la mà d’Edgar Garcia, Director de l’ICEC i Miquel Rutllant, President del Clúster Audiovisual de Catalunya.

També hi ha participat Laura Harrison, Executive Product Manager dels Innovation Labs de la BBC, i Ryan Dean, de RD Studios, un dels platós més grans d’Europa que s’autodenomina també com el més sostenible.

 

Disguise, CoStar National Lab i DNEG: producció virtual LED, VFX i impuls en R&D

La visita a Disguise ha inciat el tercer dia de missió. És una empresa capdavantera desenvolupadora de tecnologia de producció virtual LED, un referent a nivell mundial i en aquesta forma de producció. Treballen en espectacles en temps real com Eurovisió i emissions d’XR, i en produccions virtuals de grans pel·lícules com Maverick.

La segona visita de la jornada ha estat al CoStar National Lab, un projecte que és pioner per ser el primer laboratori nacional per al R&D de les Indústries Creatives. Han pogut veure el CoSTAR Stage de Pinewood Studios, que oferix a les empreses creatives oportunitats per explorar, explotar i innovar en tecnologies i contingut. Això inclou humans digitals, entorns virtuals, percepció multisensorial i construcció de mons. Reben el suport de la R&D de primer nivell dels seus socis acadèmics i industrials: Royal Holloway, National Film and Television School (NFTS), la Universitat d’Abertay, la Universitat de Surrey, BT i Disguise.

Finalment, la delegació catalana ha acabat la jornada visitant DNEG, l’estudi d’efectes visuals, animació i producció en 360º que han participat en produccions com Dune, The Last of Us, Nimona o That Christmas.

Allà, també han parlat sobre l’adquisició de Metaphysic per part de DNEG, una companyia especialitzada en el desenvolupament d’eines avançades per a la creació de contingut amb intel·ligència artificial. Han tingut l’oportunitat de provar una de les seves demos: l’aplicació de face swap.

 

MediaCityUK

El darrer dia de missió, la delegació catalana s’ha desplaçat fins a Manchester per a visitar la MediaCityUK, el principal hub audiovisual, creatiu i d’innovació del Regne Unit.

Les seves instal·lacions son la font d’innovació per al projecte de la Catalunya Media City, que preveu iniciar-se l’estiu de 2026, i té com a objectiu la creació d’un Hub Audiovisual, Digital i del Videojoc català, de referència a escala mundial en formació, recerca, creació i innovació.

Allà, les empreses i representants catalans han pogut visitar els seus espais i conèixer diverses entitats i empreses com:

  • MIDAS , una entitat que treballa per a fomentar les inversions a Manchester i North East Screen, una agència d’audiovisual del Nord-Est d’Anglaterra. Els hi han explicat el projecte Crown Works Studios, els nous platós que s’estan construint al MediaCityUK.
  • The Home of Skills and Technology , un hub d’innovació tecnològica.
  • MediaCity Immersive Technologies Innovation Hub , un hub de tecnologies immersives.
  • Dream Lab , unes instal·lacions que donen suport a empreses i professionals de les industries creatives en el desenvolupament de noves idees, productes i serveis.
  • Dock10 , les principals instal·lacions de televisió del Regne Unit, on s’hi realitzen programes molt reconeguts nacionalment, com The Voice UK.
  • Universitat de Salford , una universitat pública amb un centre situat a la MediaCityUK, on s’hi ofereix formació en audiovisual, mitjans, comunicació i tecnologia.

Per a finalitzar la missió, han pogut reunir-se en un dinar-networking amb empreses audiovisuald del Nord d’Anglaterra, amb la col·laboració d’Enterprise Europe Network.

 

 

Coneix més a les empreses participants!

  • AGM Abogados: Firma d’assessorament jurídic i financer multidisciplinar amb un recorregut de més de 35 anys al mercat legal. Treballen juntament amb múltiples associacions, entitats i organismes que representen diferents col·lectius i sectors al món empresarial, econòmic, educatiu o cultural.
  • BAH! Studios: Estudi creatiu impulsat per dades especialitzat a produir treballs visuals per a marques. Ofereixen serveis de creativitat, producció i mitjans juntament amb intel.ligència artificial per a potenciar el valor de les marques en les seves plataformes digitals.
  • CITM – UPC: El Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia (CITM) és un centre universitari adscrit a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) especialitzat en formació sobre els àmbits d’animació i art digital, tecnologies multimèdia i videojocs.
  • 3Cat/Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals: Organisme públic que gestiona els mitjans de comunicació audiovisual de la Generalitat de Catalunya: els canals de Televisió de Catalunya i el grup d’emissores de Catalunya Ràdio, a més dels continguts digitals generats per aquests mitjans.
  • Cuatrecasas: Firma d’advocats amb presència a 13 països, amb marcada implantació a Espanya, Portugal i Amèrica Llatina. A Barcelona hi tenen un equip de més de 300 advocats especialitzats en totes les àrees de pràctica del dret d’empresa i en els principals sectors, com l’audiovisual.
  • Fosca Films: Productora audiovisual de llargmetratges, curtmetratges i televisió. Amb un equip de més de vint anys d’experiència, ofereixen serveis de preproducció, rodatge i postproducció. També treballen amb marques i agències i amb el sector musical i teatral.
  • Framemov: Productora de continguts audiovisuals immersius i per a publicitat. Especialitzada en instal·lacions immersives, producció virtual i video mapping.
  • Futura Space: Laboratori creatiu de R+D especialitzat en la creació d’experiències i solucions interactives en realitat virtual, digital, gaming i multimèdia, així com en serveis de consultoria en entorns XR.
  • Gestmusic: Productora que desenvolupa programes d’entreteniment: reality shows, concursos, late nights, entre d’altres.
  • Lavinia Services: Ofereixen tot tipus de solucions integrades en totes les activitats que es desenvolupen en el sector audiovisual. Des de la gestió de canals, directes, transmissió 4G, esdeveniments, esports i Digital Signage; fins a serveis de producció per a productores i canals de TV. Formen part del Grup Lavinia, el grup líder en comunicació, continguts i tecnologia que ofereix solucions digitals, immersives i virtuals.
  • Lleida TV: Canal de televisió local de Lleida del Grup Segre que va començar les seves emissions al 2001.
  • Grup Mediapro: Grup líder en el sector audiovisual europeu únic en integració de continguts, producció i distribució audiovisual.
  • Parc Audiovisual de Catalunya: Centre de producció dedicat a la creació audiovisual. El composen platós, espais per a la producció de rodatges de cinema, publicitat i televisió, i oficines per a empreses del sector.
  • Pijama Studio: Estudi de postproducció audiovisual per a publicitat i ficció per a TV, Internet i XSS. Estan especialitzats en les últimes plataformes de software i en els més nous canals d’entrega i publicación online. Ofereixen serveis en les àrees d’Edició, Motion  Graphics, VFX, Color Grading, 3D i Supervisió de Rodatge.
  • Sabatellini & Associats: Ofereixen serveis legals per al sector cultural, especialitzada en propietat intel·lectual i industrial, publicitat, telecomunicacions, dret de la competència i de les noves tecnologies per a la difusió de productes culturals.
  • Serielizados: Neixen com a revista online dedicada a l’anàlisi i opinió de sèries de televisió i tot el que desprèn de la cultura pop televisiva. Actualment, també organitzen el festival de sèries Serielizados Fest.
  • TecnoCampus – UPF: Parc tecnològic que integra universitat i empresa en un espai únic dedicat a la innovació i l’emprenedoria. Ofereixen graus i màsters universitaris en mitjans audiovisuals, videojocs i màrqueting.
  • XAL – Xarxa Audiovisual Local: Empresa pública de la Diputació de Barcelona que té com a objectiu gestionar el suport a l’audiovisual local català. Es desenvolupa mitjançant les marques de La Xarxa i de La Xarxa+, la seva plataforma d’streaming gratuïta. Ofereix serveis d’assessorament tècnic, jurídic, administratiu i comercial; impulsa les dinàmiques de cooperació i concertació del sector audiovisual, i promou la producció i coproducció de continguts per i amb els mitjans de proximitat.